bruiloft op Bali warme zwavelbaden en scootertocht - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Tom Wessels - WaarBenJij.nu bruiloft op Bali warme zwavelbaden en scootertocht - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Tom Wessels - WaarBenJij.nu

bruiloft op Bali warme zwavelbaden en scootertocht

Blijf op de hoogte en volg Tom

29 Januari 2015 | Indonesië, Lovina

De laatste dagen kon ik niet op het internet komen, maar nu maak ik maar gebruik van wifi van het buurhotel waar Peter woont.
Intussen hebben we al weer heerlijke dagen beleefd. De bruiloft was een hele happening.We waren net te laat voor de tandenvijl ceremonie, maar het schijnt dat ze tegenwoordig alleen nog 2 keer symbolisch langs de voortanden strijken. Het is ook doorgedrongen dat het niet zo best is voor je gebit
Een kwestie van een paar minuten en dan behoor je tot de volwassenen. De trouwpartij duurt echter de rest vd dag. met veel wierook en over bakjes met offergaven en versieringen heen lopen door de echtelieden en zeurderige zang.
Een priester die in kleermakerszit voor een tafeltje me met vaasje kannetjes kommetjes en belletjes zit.

Het schijnt dat hij daar een opleiding voor heeft genoten in India de jongere Balinezen weten al niet meer hoe het allemaal heurt en zijn de betekenissen van de rituelen vergeten.
Daarna werd er achter het huis gegeten van alles dat de vrouwen de dagen ervoor hadden klaargemaakt. Tot mijn geruststelling zag ik het varken van de moeder van Madé nog genoegzaam knorrend door de tuin scharrelen. Het varken in de pan was dus toch een ander gelukkig.
Natuurlijk werd ons vriendelijk. doch bij herhaling op- indringende wijze duidelijk gemaakt dat zo'n feest erg kostbaar was en dat donaties dus zeer welkom waren.
De bruidegom droeg zeer vrouwelijke kleding en sieraden en was onherkenbaar als een vrouw opgemaakt. Een paar dagen ervoor hadden we nog kennis gemaakt met een stoere vrolijke kerel.

De dag ervoor zijn we naar de warme zwavelbaden geweest midden in een junglegroene omgeving. Voor Theo was dit een nieuwe ervaring Peter en ik zijn daar de afgelopen jaren meerdere malen geweest.
De scooter-rit er naartoe was voor Theo goed om eraan te wennen links rijden en zo.

Zo zijn we nu al 2 keer met de scooter de bergen in getrokken. Vandaag was het op een gegeven moment erg spannend , we waren een weg ingeslagen die steeds slechter en steeds smaller werd tot hij was gereduceerd tot een modderig spoor van 30 cm breed. We gingen wel in de goede richting en teruggaan is dan geen optie meer. Gelukkig kwamen we uiteindelijk toch op de goede weg uit en konden we de tempel in het Bratan meer bezoeken. Morgen gaan we voor 2 dagen naar Ubut met de auto
Nu even proberen of ik dit verhaal kan opslaan.

  • 29 Januari 2015 - 14:16

    Peter Hediger:

    Hallo Tom.

    Bedankt voor je bericht.

    Wij zitten op dit moment op een 'Asia cruise' van 4 maanden....nu reeds een maand onderweg....nu tussen Dubai en Mumbai.

    Het Internet aan boord is soms goed soms helemaal niets, dus ik schrijf geen berichten. Wel heb ik op faceboek een boel fotos geplaatst....dan kun je zien wat we allemaal zo zien......

    Groetjes en nog een fijne tijd,

    Peter

  • 29 Januari 2015 - 14:16

    Peter Hediger:

    Hallo Tom.

    Bedankt voor je bericht.

    Wij zitten op dit moment op een 'Asia cruise' van 4 maanden....nu reeds een maand onderweg....nu tussen Dubai en Mumbai.

    Het Internet aan boord is soms goed soms helemaal niets, dus ik schrijf geen berichten. Wel heb ik op faceboek een boel fotos geplaatst....dan kun je zien wat we allemaal zo zien......

    Groetjes en nog een fijne tijd,

    Peter

  • 29 Januari 2015 - 14:24

    Leny Wessels:

    Tommy ik geniet reuze van jouw gegevens, prima hoor en bedankt, leny76

  • 29 Januari 2015 - 14:26

    Leny Wessels:

    tommy ik geniet van de blogs, reuze interessant, fijn dat ook Theo kan genieten, ga zo door, groetjes van Leny

  • 29 Januari 2015 - 15:04

    Catharina:

    Hoi Tom en Theo,

    Net of ik weer op Bali ben bij het lezen van jullie verslag. Ja, aan het Bratanmeer ben ik ook geweest. Heb toen gebivakkeerd in een leegstaande school aan het meer. De moeite waard om op het meer een roeibootje te huren. Kun je langs de verborgen grotten varen waar Japanners zaten in oorlogstijd. Een heel mysterieus meer vond ik het met slierten van nevels. Als jullie in Ubud zijn wil je dan de groeten van mij doen aan Suharti en Patera? Het is een kunstenaarsechtpaar met 4 zonen en ze wonen op de Jalan Monkey Forest aan de rand van de rijstvelden. Ik heb het fantastisch bij die lieve mensen gehad, maar alweer zo lang geleden. Ja, die warme zwavelbronnen zouden we hier moeten hebben. Soms lijkt het of de wereld vergaat: grijs, hagel, natte sneeuw, wind, donder. Oh, zo'n warm zwavelbad, wat zou dat heerlijk zijn. Je maakt me gewoon jaloers met je reisverslagen!
    Lieve Tom en Theo, bedankt voor jullie verslag en ik wens jullie nog een avontuurlijke tijd toe.
    Liefs van Catharina

  • 29 Januari 2015 - 17:21

    Marian:

    Hallo Tom en Theo + Peter,

    Het is aangekomen je laatste bericht.

    Heerlijk lees ik, belevenissen etc. hoe is het weer ?

    En rijd Theo een eigen scooter ?

    Heerlijk he die zwavelbaden, goed voor je huid.

    Lieve groeten uit een zeer guur Nederland, code E.??? o,ja en de NS rijd op halve kracht onnodig, typisch Nederland er gaan vragen in de kamer over gesteld worden.

    Marian.



  • 29 Januari 2015 - 20:52

    Yvonne:

    Ja hoor !!!Zon zwemmen en feesten ,toe maar .En wij zitten te kleumen in koud Nederland ,haha.
    Maar fijn dat jullie het naar je zin hebben ,geniet er van .
    groetjes Yvonne

  • 30 Januari 2015 - 15:51

    Olaf:

    hoi Tommieeeee, leuk die bruiloft belevenissen! waarom wordt die bruidegom zo vrouwelijk uitgedost en opgemaakt? Wat is daarvan de betekenis? En komt de bruid dan verkleed als man?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Lovina

in de bergen van Bali

ik probeer foto's toe te voegen

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2018

terug in Kovalam

19 Februari 2018

Woensdag naar Cochin

18 Februari 2018

Cochin

17 Februari 2018

Kerala Kovalam

23 Februari 2017

De laatste week in Bali
Tom

op 17 Jan 2013 vlieg ik samen met Peter naar Bali met Korean air De 18e komen we laat aan en hebben we hotel geboekt in Kuta Het is de bedoeling dat we de 19e met mijn zus Tiny doorbrengen die in Jimbaran woont ten zuiden v.h. vliegveld. De dag daarop zorgt Irawan de zoon van Tiny ervoor dat We naar Lovina een plaats aan de Noordkust worden gebracht. Daar hebben we een app. gehuurd op de beg gr vaneen villa met 4 appartem. Daar gaan we dan een maand vakantie houden. snokelen langs de koralen en zwemmen met de dolfijnen. lijkt me héééérlijk.

Actief sinds 02 Dec. 2010
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 29553

Voorgaande reizen:

30 Januari 2018 - 02 Februari 2018

Kerela India

17 Januari 2013 - 21 Februari 2013

reis naar Bali

17 Januari 2013 - 21 Februari 2013

in de bergen van Bali

16 December 2010 - 06 Februari 2011

India herondekken

Landen bezocht: